Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama:
 



Jak se změnila rodičovská dovolená?

Změny v čerpání rodičovské od ledna 2012 naleznete ZDE

Od 1.1.2008 si rodiče většiny dětí mohou vybrat jeden ze tří modelů vícerychlostního vyplácení rodičovského příspěvku. Výjimky viz níže.

Nárok na rodičovský příspěvek má rodič, který po celý kalendářní měsíc osobně, celodenně a řádně pečuje o dítě, které je NEJMLADŠÍ v rodině – toto dítě zakládá nárok na rodičovský příspěvek a u něj se sleduje splnění podmínek pro přidělení rodičovského příspěvku.

Jednou učiněné rozhodnutí o délce čerpání rodičovského příspěvku bude nezměnitelné – a to i v případě, že dojde ke střídání rodičů na rodičovské dovolené – které je i nadále možné.

1. Rychlejší čerpání

Rodič, který se předem rozhodne, že zůstane s dítětem na rodičovské dovolené jen do jeho dvou let, bude po ukončení PPM měsíčně dostávat 11 400 korun. Pro tuto variantu se musí zažádat v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, ve kterém dítě dosáhne 22 týdnů života. O tuto variantu čerpání, ale může zažádat pouze rodič, který má nárok na PPM ve výši alespoň 380 Kč na kalendářní den (tj. maminka pobírala mateřskou min.11 400Kč)


2. Klasické čerpání

po ukončení PPM do 3 let věku dítěte měsíčně 7600Kč. O tuto formu čerpání si může zažádat rodič, který měl nárok na čerpání PPM a nebo na nemocenskou poskytovanou v souvislosti s porodem. A žádá se nejpozději v kalendářním měsíci, kdy dítě dosáhne 21. měsíce věku.


3. Pomalejší čerpání

Rodiče, kteří budou chtít zůstat s dítětem doma do jeho čtyř let, budou od ukončení mateřské dovolené do 21 měsíců dítěte pobírat 7600 korun a pak bude dávka snížena na 3800 korun. Tato varianta se týká i rodičů, kteří neměli nárok na pobírání PPM. V jejich případě je částka 7 600 vyplácena od porodu do 21 měsíců a pak se snižuje na 3800.

Vybraná možnost čerpání příspěvku bude nezměnitelná a zpětně ji nebude možné vymáhat, a to ani při střídání rodičů v pobírání rodičovského příspěvku.

Pokud si rodiče nezažádají o rychlejší, či klasické čerpání rodičovské dovolené (a to v daném termínu) a nebo nesplňují podmínky pro tyto varianty čerpání, bude po 21. měsíci věku vyplácena automaticky pomalejší verze čerpání, která počítá s rodičovskou dovolenou do 4 let.


 zde jsou podmínky pro rodičovský příspěvek s novou právní úpravou:


Rodičovský příspěvek náleží pokud:

Dítě mladší 3 let navštěvuje jesle nebo obdobné zařízení pro předškolní děti nejvýše 5 kalendářních dnů v měsíci

Dítě starší 3 let navštěvuje MŠ nebo podobné zařízení v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně nebo nejvýše 5 kalendářních dnů

Dítě navštěvuje léčebné rehabilitační zařízení nebo jesle, MŠ nebo obdobné zařízení pro zdravotně postižené předškolní děti v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně. Dítě školního věku, které navštěvuje ZŠ speciální v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně.

Dítě zdravotně postiženého rodiče navštěvuje jesle, MŠ nebo obdobné zařízení v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně.

Příjem rodiče není testován, rodič může být výdělečně činný, aniž ztratí právo na pobírání rodičovského příspěvku. Po dobu své výdělečné činnosti musí však rodič zajistit péči o dítě jinou zletilou osobou.

Zdroj: ministerstvo práce a sociálních věcí

 

Pokud se někdo z vás v dané problematice dobře orientuje a zodpoví případné dotazy v komentářích, budu vám moc vděčná.

 

 

 

 

Pokud jste zde nenašli odpověď na váš dotaz a potřebujete poradit v konkrétní situaci, doporučuji vám tuto poradnu : http://www.penize.cz/29259-socialni-problematika

 

Komentáře

Přehled komentářů

Rodičovský příspěvek

(PetraF, 19. 1. 2008 8:09)

Dobrý den,chtěla jsem se zeptat.Mám syna na kterého dostávám rodičovský příspěvek 7600kč a teď bych chtěla druhé,ale než by se narodilo už bych dostávala příspěvek 3800kč.Mateřskou bych si převedla na to druhé dítě,kolik bych pak dostávala. Děkuji

prosím poraďte

(Bára, 17. 1. 2008 14:56)

Dobrý den, prosím o radu. Jsem v současné době na rodičovské dovolené a dcerka bude mít brzy 2 roky. Během rodičovské si přivydělávám a pracuji na živnostenský list, odvádím daně atd. Zvažujeme druhé dítě a kamarádka mě upozornila na to, že bych měla mít - pokud nastoupím na mateřskou do 3 let věku dcery - nárok na PPM jak od zaměstnavatele, tak jako OSVČ. Je to pravda? Mohu pobírat současně dvě PPM? Děkuji mockrát za informaci.

OMLUVA

(mamina, 17. 1. 2008 14:06)

je mi to líto, ale nedokáži zcela přesně odpovídat na otázky týkající se "zahraničí".Nerada bych tedy uváděla mylné informace a proto se tímto omlouvám VŠEM, kterým jsem na dotaz neodpověděla....

paní Jitko,

(mamina, 17. 1. 2008 11:54)

nevím sice jaké úpravy zákona nás ještě čekají, ale dnes je to tak jak píšete-stát za Vás i nadále platí pojištění a máte nárok i na PPM ve stejné výši...

Zrychlené čerpání rodičovského příspěvku

(Jitka, 16. 1. 2008 14:03)

Dobrý den, rozhodnu-li se pro zrychlené dvouleté čerpání RP a poté budu chtít zůstat třetí rok doma, je mi jasné, že ten třetí rok nic nedostanu. Chtěla bych ale vědět, jestli budu mít nadále status rodiče pečujícího o dítě se všemi výhodami, které to přináší, tj. že za mě bude ten třetí rok platit pojištění stát a že když do konce toho třetího roku stihnu druhé dítě, bude následná mateřská ve stejné výši jako má první mateřská (pracovní smlouva ve školství na dobu neurčitou). Děkuji za odpověď, Jitka Č.

Ceska v zahranici

(Ladka, 15. 1. 2008 11:47)

Dobry den, od listopadu 2007 do list.2008 jsem zamestnana v Rakousku, predtim 2 roky jako OSVC. Jakym zpusobem by se mi vyplacela materska+nasledny rodicovsky prispevek, kdyz zdravotni i socialni pojisteni plati zamestnavatel rakouske pojistovne? Zdravotni peci mam plne hrazenou i v Cechach. Bylo by pro mne vyhodnejsi pockat s planovanim rodicovstvi az do vyprseni prac.smlouvy a navratu do Cech? Diky moc za odpoved, Ladka

rodičovský příspěvek

(mamina, 14. 1. 2008 16:43)

ANO je to pravda- RoP můžete přepsat na manžela a ten může učinit volbu délky pobírání RoP( a samozřejmě nadále chodit do práce).Záleží na Vás jestli tak učiníte již nyní a nebo nejpozději v 21 měsíci Vašeho dítěte...

rodičovský příspěvek

(mamina, 14. 1. 2008 16:36)

Rodičovský příspěvek

(kapusniakovalucka@seznam.cz, 13. 1. 2008 13:47)

Dobrý den,patřím bohužel do té skupiny těch maminek,které si nemohli vybrat způsob čerpání RP,nepobírala jsem a nepobírám PPM ale rovnou RP,do 21.měsíců 7600 a poté do 4 let věku dítěte 3800.Doslechla jsem se že existuje možnost,kdy já ukončim v 21 měsících věku dítěte rodičovskou dovolenou a nastoupí na ní za mě manžel,který je doposud výdělečně činný,já bych byla doma s dítětem vedena jako žena v domácnosti a manžel by pobíral RP a přitom chodil do práce,jelikož si může přivydělat neomezeně?Prosím o radu zda je na tom něco pravdy.Děkuji Lůca

paní Bohdano,

(mamina, 10. 1. 2008 22:43)

píšete, že jste stále v pracovním poměru-takže jestliže se Vám narodí druhé dítě do 4 let věku prvního dítěte, budete mít nejdříve nárok na PPM.A po ukončení PPM si, dle výšky této mateřské, budete nově moci ZVOLIT jaký druh RoP si vyberete( spadnout na 3800,-můžete jedině v případě, že si vyberete i u druhého dítěte 4 letou variantu , kde se vyplácí 21 měsíců 7600,-Kč a od 22měsíce do 48 měsíce 3800,-Kč)...

paní Hanule,

(mamina, 10. 1. 2008 22:29)

nevím sice termín Vašeho porodu, ale i po ukončení pracovního poměru, v době těhotenství, trvá ještě 6 měsíců ochranná lhůta.Pak Vám na mateřskou nárok vznikne a tu Vám bude vyplácet Váš bývalý zaměstnavatel....

Mateřská

( Bohdana, 10. 1. 2008 20:14)

Dobrý večer ráda bych se zeptala jak to budu mít s penězmi když jsem nyní na mateřské dceři je 2,5roku mateřskou jsem si stanovila na 4roky a do toho bych nyní otěhotněla budu se moci při druhém dítěti taktéž rozhodnout na jakou dobu budu mít mateřskou a za jaké peníze slyšela jsem že když budu pobírat tech 3800 tak se mi prý při druhém dítěti bude dorovnávat jen t 6 měsícu na vyšší částku a pak prý spadnu na 3800kč u zaměstnatele jsem stále v pracovním poměru předem díky za odpověd

doba určitá

(hanule, 10. 1. 2008 9:32)

dorbý den,ráda bych se zeptala jestli mám nárok na mateřskou - jsem zaměstnaná na dobu určitou (6.měs),otěhotněla jsem.mockrát dík za odpověd

paní Iveto,

(mamina, 8. 1. 2008 13:05)

přestože jste OSVČ, ale zároveň i zaměstnanec a máte uzavřenou pracovní smlouvu, pak si u svého zaměstnavatele po ukončení nemocenské a po vybrání ŘD zažádejte o rodičovskou dovolenou.Zároveň by jste si mohla na ÚP-sociálním odboru( tam kde se žádá o porodné) zažádat o dorovnání Vaší výše mateřské na 7600,-(stejné tiskopisy jako u žádosti o RoP)....

dotaz

(Iveta, 8. 1. 2008 11:52)

Prosím o odpověď: jsem OSVČ, PPM pobírám 9 týdnů a zároveň jsem zaměstnanec, kterému nevznikl nárok na PPM a tudíž jsem do konce šestinedělí na nemocenské. Po ukončení šestinedělí mi skončí i nemocenská, jako zaměstnanec si vyberu zbývající dovolenou - 6 dnů a co budu jako zaměstnanec dále? Budu žádat o rodičovskou, když jsem jako OSVČ stále na mateřské? Výše mé mateřské je cca 3000,-Kč.

rodič.příspěvek

(Stána, 1. 1. 2008 12:23)

Dobrý den Lenko,jsem na tom stejně jako vy-syn se narodil 1.4. a stejně jako vy nemůžu pochopit podle čeho soudí,že je dítě mladší 21 měsíců.Když už mu 21.měsíců bylo.Ale co od nich člověk může čekat,když už vymyslí něco jako je výběr s jakou částkou vychovávat děti.Jsou maminky co nemají hlídání,takže si ani vybírat nemohou.

rodičovský příspěvek

(Lenka, 30. 12. 2007 14:36)

Dobrý den chtěla bych se zeptat na rodičovský příspěvek.Syne se mi narodil 1.4 chtěla bych s ním být do čtyř let doma.Reforma říká že rozhodující je věk dítěte k 1.1.2008 dítě je starší 21m a ml.3 let rodič bude pobírat příspěvek v zíkladní výměře do 3 let následně po té ve snížené výměře do 4 let.Dále cituji je zde psáno :dítě je mladší 21 měsíců rodič má volbu výběru.Nám je právě k 1.1 2008 21 měsíců jak lze tuto skutečnost posoudit já myslím že je tudíš k 1.1 2008 starší 21 měsíců a ze zákona si nemohu vybrat a budu pobírat příspěvek viz psáno zhora.Na sociálním odboru mi však řekli že se to na mně nevztahuje.V tom případě nemohu pochopit dle jijich názoru že jsem tedy k 1.1 mladší 21 měsíců to je přesi nesmysl.Děkuji za posouzení mé otázky.

ad DISKRIMINACE, JEN PRO BOHATE atd.

(mamina z Moravy, 28. 12. 2007 15:46)

Dobry den,
Dekuji Lence (15.11.), Pavle (17.11.) a Petrovi (21.11.) za jejich nazor, naprosto s nim souhlasim.

I ja patrim mezi vysokoskolaky s nadpumernym prijmem a mesicne tak odvadim do statniho rozpoctu obnos, jez prevysuje cisty prijem prevazne vetsiny nasi populace. Za to pak dostanu RP ve vysi pro mne smesnych 11 tisic mesicne a jeste se najdou lide, kteri mi to budou zavidet - neuveritelne...

Souhlasim s vami, ze se jedna o diskriminaci - ale rozhodne ne vas, co prispivate na svuj RP par tisici mesicne, prip. dane ci pojisteni neplatite vubec - ale nas, jak vy rikate "bohatych", co si svuj RP jiz mnohokrat predplatili...

Ja osobne bych pausalne pobirane castky uplne zrusila a zavedla RP i PPM ve vysi pomerne casti predchoziho prijmu - at kazdy pobira prispevek podle sveho pricineni - tzn. zadne pausalni castky jak je to nyni u RP ani zadne maximum, jak je to u materske (kde my vsichni, co jsme vydelavali nad 18 tisic mesicne, dostaneme neco malo pres 400 Kc denne - coz je castka opet velmi smesna oproti nasim predchozim mzdam). Stanovuje nam snad stat nejaky limit pri odvadeni socialniho a zdravotniho pojisteni a dani? Ani nahodou, statu desetitisice mesicne klidne prispivat muzeme (nebo vlastne musime) - ale on uz nam je zpet nikdy nevrati...

Presto vsechno jsme se i my rozhodli mit deti, a radi - absolutne tedy nechapu vasi nespokojenost, meli byste byt radi, ze nam stat dal moznost vratit se po dvou letech do zamestnani a my ji hodlame vyuzit a prispivat tak na to, abyste vy ostatni, co s detmi zustanete doma dele, meli RP z ceho pobirat...

Nechapu ani rozhorceni pani Lucie (5.12.) nad vysokoskolskym vzdelanim pani Pavly... Kazdy z nas ma pravo studovat a najit si pak lepe kvalifikovanou a lepe placenou praci. Jen pro vasi predstavu, ani jeden z mych rodicu VS vzdelani nema, jejich vydelky jsou hluboce podprumerne a ja v prubehu cele VS pracovala po nocich, vikendech a svatcich jako prodavacka, abych mohla vystudovat a zajistit tak sobe a posleze i svym detem, lepsi budoucnost... O totez se muze pokusit kazdy - ale ono je asi jednodussi si postezovat a cekat, co nam prispeje stat, ze???

Jaroslave,

(Klára, 28. 12. 2007 13:59)

nárok na mateřskou nemá s formou svazku nic společného. Také nezávisí od placení zdravotního pojištění. Podmínkou vzniku nároku na mateřskou dovolenou je, že ve 2 letech před zahájením PPM musí alespoň 270 dnů účastna nemocenského pojištění. To je součástí sociálního pojištění, které za zaměstnance odvádí zaměstnavatel. Více se dočtete v článku o mateřské a rodičovské dovolené.

Francouzka v Praze

(jaroslav, 25. 12. 2007 20:29)

Dobrý večer, můžu vědět, proč jste mi neodpověděla na dotaz z 15.12.? Děkuji Jaroslav


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44

následující »